Thursday, September 18, 2014

~ 18 SEPTEMBER ~

As-Salam,

Time decides who you meet in life, your heart decides who you want in your life and your behavior decides who stays in your life

18 September, 2 years ago... I was admitted to Serdang Hospital. I lost my dear baby. Doesn't know it is a boy or a girl. All i know it's almost 6 weeks in my womb. The most saddest moment happen in my life when i heard the doctor said "no echo, no echo!"....

Pregnancy week 6
Signs of pregnancy during week 6 of being pregnant - You may begin to feel sick in the morning.
You
You may or may not be feeling too different, however you will probably be feeling tired and maybe irritable. You may notice your breasts are bigger and tender. The hormones flooding the body to help your baby grow may mean you may begin to feel sick in the morning, though many women have 'morning sickness' during the day. You may also wee more often as your womb swells and put pressure on your bladder. Avoid certain foods like raw or undercooked meat, soft cheeses or raw or runny eggs as these may contain bugs that could harm your baby.
Your baby
This week facial features are now beginning to appear. Folds on either side of the head mark your baby's ears and there are openings for the mouth and nostrils. The retinas of your baby's eyes are also developing. Your baby should measure about the same size as a grain of rice. Your baby's length is measured from the top of your baby's head to the bottom, known as crown-rump length. Your embryo will be visible on an ultrasound scan as a tiny blob, with distinct heart movements. The umbilical cord is now fully formed and so have the beginnings of fingers, toes and facial features. The embryo floats in a fluid-filled sac which contains all that is needed whilst the placenta is formed.

Sesungguhnya ketetapan Allah itu lebih indah dari apa yang kita inginkan. Saya cuba pujuk hati sendiri... Kesian nya kat baby bila his/her own dad tak mahukan kehadiran nya kerana takutkan komitmen dan segala rancangan untuk meninggalkan mummy tergendala. And also, his grandfather dan grandmother kat Bota sana yang tak mengharapkan nya hadir di dunia kerana bencikan mummy. Benci tanpa usul periksa dan hanya mendengar cerita di sebelah pihak sahaja. When lies behind us and what lies before us are tiny matters compared to what lies within us.

Tanpa pusara atau tombstone untuk menjadi tanda dan kenangan untuk mummy lepaskan kerinduan. Tapi percayalah, baby selalu termasuk dalam doa-doa mummy bersama-sama orang-orang yang mummy sayang, your granny, my mom.. MAMA.. Mama yang terlalu menantikan kehadiran cucu, kini mama di sana bersama cucu nya. Both of you will always in my heart. When i think about it, tears rolling down my face... Now, i'm alone in this world without KEBERKATAN doa seorang ibu. Tiada lagi mama untuk mendoakan anak-anak... Sampai masa, saya juga akan pergi menyusul mereka dan pada waktu itu saya kekurangan doa seorang anak yang soleh/solehah... It's faith.. Sudah tertulis, this is my journey..



Siapa lah kita untuk menentukan kebahagiaan seseorang insan itu. Siapa lah kita untuk mengira dan menilai dosa pahala seseorang insan itu. Perjalan hidup kita masih jauh, jika kita rasa pada hari ini kita bahagia dengan suami, anak-anak dan keluarga, jika Allah ingin menarik semula nikmat yang diberi, sekelip mata sahaja ianya akan terjadi. Jadi, cermin diri! Siapa kah kita untuk mengukur kebahagiaan seseorang insan itu. Saya percaya, jika mereka berada di tempat saya, mengalami dan melalui situasi yang saya lalui, belum tentu mereka mampu menghadapinya seorang diri. Belum tentu mereka mampu tertawa dan tersenyum seperti saya. Dan belum tentu mereka mampu berdiri dan berjalan dengan tenang walaupun di dalam hati yang sangat rapuh dan sebenarnya menunggu masa untuk berderai...

Saya juga telah didiagnos mengalami depression yang teruk. Saya disaran untuk merujuk ke unit rehab Hospital Putrajaya... Ya Allah, please turn my sorrow into a treasure gold. Di saat saya perlukan mama, mama pula pergi meninggalkan saya...


Akan tiba bila harinya aku mulai lelah... aku akan berhenti jua dari semuanya... 


Saya memetik kata-kata seorang sahabat, yang tak pernah putus memberi sokongan..Annahita Kournikova.


Jika awan melindungi matahari, jangan meratap, kerana nanti akan menjelma pelangi. 
Dan kalau langit bagaikan runtuh, jangan menangis.... itu adalah satu mimpi. 
Jika kau menyayangi seseorang, biarkanlah dia pergi.. Jika dia menyayangi dirimu, dia pasti akan kembali... 



Terima kasih kepada Shafiza, Wani dan Farah kerana datang juga melawat walaupun saya cuba untuk sembunyikan keadaan saya pada waktu itu. Setiap kali 18 September, saya pasti teringat kamu-kamu semua... Tak lupa juga pada Noriy Noi yang tak sempat melawat saya di Hospital Serdang, dan juga Cik Elly, ex-housemate yang paling saya sayang... :p Terima kasih...

related story
...


1 comment:

amirulhakimi burhanuddin said...

Anak ini insyaAllah menjadi penghuni syurga. Oleh itu bersabarlah dengan setiap ujian yang menimpa dalam hidup kita. Ganjaran sebenar bagi kita adalah di sisiNya.


Wallahu a’lam. Hanya Allah yang lebih mengetahui.