Monday, February 10, 2014

~ Nasi Hujan Panas Cik Ponti ~

As-Salam,

Hello peeps.. my parents ada di KL dari Rabu (5.2.14 - 8.2.14). My dad ada meeting di Petronas KLCC from Wednesday to Friday. So, kerja saya kene la temankan my mum shopping dan bawak dia pegi mana-mana dia nak. Rasanya dah lama tak jumpa my parents. Kalau tak silap last jumpa masa saya ada sambutan Hari Inovasi KKLW 2013 di Menara TH Alor Setar pada 10 Oktober 2013. It's been an honour to bawak my mum kemana sahaja dia nak pergi kerana kami jarang ada masa untuk bersama 'bonding time' huhuhuhuhuhuhu....

Shopping kt Pavi memang tak pernah tinggal. Blouse Zara, Jeans Yellow Mustard from Jaspal, Kasut (Purple) from Fiorucci dan lain-lain. Bawak my mum pergi jumpa my Pak Lang (abang kepada my mum). Kesian kat my parent dok timang-timang cucu orang, anak orang.. Well... What to do if diorang dapat  menantu macam Meor Mohd Fadzli..memang tak pernah ikhlas dalam perkahwinan dan memang terbukti dan punya fakta yang sahih. Mungkin dia boleh menipu orang disekeliling dia, keluarga dia dan kawan-kawan dia, tapi dia tak bole nak menipu Allah yang maha mengetahui... Sapalah kita untuk melawan takdir. Maybe ada hikmah di sebalik kejadian. Sabar je la mama... Sobsss...


Let's talk about something else...


*iklan sebentar..sobssss*


Seronok bila rumah bujang saya dikunjungi tetamu. Special Guest.. So, awal pagi saya bangun, pergi cari ayam dan bahan-bahan untuk masak Nasi Hujan Panas dan Ayam Masak Merah. Memang saya berniat nak jamu special guest saya. Walauponnnnn tak de brasmathi di rumah, saya redah je pakai beras siam yang papa selalu bagi tu... Sedap jek u allssss...

Saya tak pasti dan tak pernah tengok resepi dari internet cara-cara nak buat Nasi Hujan Panas ni. Selalu saya buat ikut sedap tangan dan idea yang kadang-kadang je kreatif.

 .
 .
 .
 .
 .
 .
 .
 .
 .
 .


~ NASI HUJAN PANAS CIK PONTI ~



Bahan-Bahan:

Beras (seeloknya brasmathi)
Bawang Besar / Merah
Bawang Putih
Halia
4 Beradik (kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih, buah pelaga)
Susu Cair
Minyak Sapi (bole je guna butter)
Garam
Kismis dan Gajus
Pewarna (merah, hijau, kuning)
Daun Pandan (saya main letak je untuk bagi wangi)

Cara-Cara :

1.   Tumis 4 beradik dengan Minyak Sapi (saya campur dengan sedikit minyak masak) + Daun Pandan
2.   Masuk Bawang Besar + Bawang Putih + Halia
3.   Masukan bahan tumis tadi dalam periuk (beras dah cuci siap-siap) + Susu Cair + Garam
4.   Setelah nasi masak, baru letak kismis + pewarna + gajus (saya letak gajus siam yang rangup tu)

having my Nasi Hujan Panas with Ayam Masak Merah



Ramai yang bertanya, kenapa tak de acar timun??... Well dear reader, saya lelah dan timun can trigger my asthma. Jadi no acar timun for me. Saya ni pantang ada depan mata memang saya makan, jadi kaedahnya, biar je la tak de.

Dan abis makan baru saya perasan, saya terlupa nak goreng papadom. Huhuhuhu... tapi saya puas hati dan hilang segala letih memasak bila semua memuji SEDAP!... Tak de papadom pon jalannnnn... Moist je nasi saya tu... Memang secukup rasa...




"Cook with love, bake with heart"














No comments: