Monday, September 9, 2013

~Kuah Lodeh ala Cik Ponti~

As-Salam,

Sejak raya haritu terliur dan teringat kuah lodeh pak teh belah my mum. Pak Teh saya asal dari Singapura. Lodeh style jawa, kuah dia kaler putih. Saya tak tau macam mana nak buat kuah lodeh tu since my mum NEVER cooked for me kuah lodeh tu, almaklum laaa, my brother tak berapa gemar masakan Negeri Sembilan or makanan yang berwarna kuning senang cerita, cerewet sikit bab makan, Western food, Chinese food, Japenese food or Italian food dia suka sangat.

So malamni saya try my luck, for the first time saya masak kuah lodeh. Tapi ingatan untuk semua, MY STYLE...

Bahan yang ada di dapur sahaja yang di gunakan, kalau rasa tak cukup dan tak lengkap tu, pandai-pandai la ubah sendiri. Lagi sedap kalau ada sayur kacang panjang, kobis, kobis bunga dll... Ada separuh orang letak halia, serai dll, tapi saya tak letak sebab macam saya cakap tadi, lodeh ni ala Cik Ponti, Cik Ponti punya suka la nak masak macam mana. hehehehehehhe





Kuah Lodeh ala Cik Ponti giteww namanya
Carrot - potong ikut kreativiti anda ♥sigh♥
Tempe - potong cube (selera cik ponti)
Tauhu - potong cube
Tauhu kering - potong ikut selera
Suun
Beberapa ekor udang
Kiub pati ayam (brand knor)
Ubi Kentang - potong cube
Santan
Cili Merah - hiris comel-comel

(Bahan kisar, tapi saya tumbuk je)

Ikan bilis (sebab kat dapur bujang saya tak ada udang kering)
Bawang putih - beberapa ulas
Bawang merah

1. Tumis bahan kisar / tumbuk
2. Masuk carrot + ubi kentang + tempe
3. Masuk santan (tambah sedikit air if kuah terlalu pekat)

☆tunggu sehingga ubi kentang empuk

4. Masuk kiub + tauhu kering + suun + tauhu
5. Last sekali baru masuk udang dan cili merah

☆sedikit garam jika kiub anda tak rasa masin

Siap, mudah masak cara cik ponti. Dah la hujan malam ni, makan pulak kuah lodeh panas... Lagi sedap kalau ada kuah kacang or sambal tumis.








No comments: