Tuesday, June 21, 2011

~SEDANG APA?~

Dari pagi sampai la abis lunch hour nie, i still thinking, surfing and wondering how to create and decorate my new blog, what we called 'PRE-LOVED ITEM' . 

I have a lot of stuff that i actually don't need it, but i TERBELI buy.... Dress and shirt i buy that i tak sempat wear pown, but now im gaining weight. A lot of branded brand that i put into 'JUNK' box in my room. 

Label : such as MNG, GUESS, ARMANI, CALVIN KLEIN, GUCCI and a lot's of branded item that i myself sometime wear once or twice then i throw into my 'JUNK' box. Original dude! Sometime i buy just because i saw in the magazines but still i don't wear it... What a waste?! 

That's why my mum always scolded at me when i'm buying 'things'. And my dad always 'sedekah' all my baju or my barang to poor people. Sometime my dad give my branded baju to anak tukang kebun..  Satu tindakan yang bijak dan sungguh KEJAM 'BERKEBAJIKAN' tapi amatlah menyakitkan hati bila semua barang tu DISEDEKAH tanpa pengetahuan aku  'TUAN PUNYA BARANG'. Sabau je la...

Huuuuu~




=p wek





Monday, June 20, 2011

20 perkara yang membuatkan wanita benci lelaki!


1. MENINGGIKAN SUARA
 

Tahulah mereka dikurniakan suara yang 'macho' tapi kalau nak meninggikan suara sekadar menunjukkan ego, tak eloklah. Ini antara kelemahan lelaki kerana mereka mudah meninggikan suara walaupun pasangannya tidak bersalah.

2. MAIN KAYU TIGA

 

Bab main kayu tiga ni masalah paling besar. Walaupun dah ada kekasih, mereka sukar untuk setia. Apatah lagi kalau digoda, terus disambar tanpa mempedulikan perasaan kekasihnya.

3. SUKA 'CUCI MATA'
 

Kebanyakan lelaki sukar mengawal mata (mata keranjang). Pantang jumpa perempuan cantik dan seksi mulalah mata tu macam nak terkeluar. Walaupun sedang bersama kekasih, si dia tidak akan peduli. Bagi mereka tidak salah kalau sekadar mencuci mata tetapi hati kekasih kenalah jaga juga cik abang!

4. MENGONGKONG
 

Itu tak boleh, ini tak boleh, sikit-sikit nak kontrol. Segala gerak-geri kekasih dikawal, sampaikan nak berpakaian pun harus ditentukan. Kalau nak keluar ke kedai pun kena repot dulu, kalau tidak mulalah tercetusnya pertengkaran kerana hal sekecil itu. Tetapi, mereka akan melenting pula sekiranya aktiviti-aktiviti mereka disoal siasat oleh kekasih mereka... Macammana tu?

5. EGO
 

Ini merupakan masalah paling ketara dan merimaskan kaum wanita. Keegoan dan lelaki memang tak dapat dipisahkan. Tetapi ada kalanya lelaki menjadikan keegoan sebagai alasan untuk mereka bertindak tanpa mempedulikan perasaan si gadis. Keegoan membuatkan lelaki mempunyai kuasa veto dalam kehidupan mereka termasuklah memimpin kaum wanita. Tidak salah mempamerkan ego tetapi biarlah kena pada tempatnya.

6. MENIPU
 

Masalah yang ketara apabila lelaki suka menipu ataupun memberikan alasan yang tak munasabah. Sanggup memungkiri janji dan memberikan alasan yang mereka mempunyai masalah yang tak dapat dielakkan padahal sebenarnya mereka enggan melaksanakan janji mereka sendiri. Ada juga yang sudah berpunya tetapi mengaku solo. Berterus-teranglah wahai kaum lelaki kerana kaum wanita lebih menghormati mereka yang memiliki sifat berterus-terang ini. Sifat menipu dan suka berdolak-dalih ini lama kelamaan akan membuatkan semua gadis akan menjauhi anda.

7. PERASAN
 

Aduhaiii... lelaki ini cepat perasan terutamanya jika mereka ini berkerjaya baik, berpenampilan menarik dan mempunyai wajah yang hensem. Boleh tu mengaku merekalah yang menjadi lelaki idaman para wanita. Tapi, mungkin pada pandangan seorang wanita mereka ini sederhana sahaja tapi mereka ini yang suka perasan lebih. Bukan semua wanita memandang pada paras rupa, kalau dah terlebih-lebih perasan tuu... Ada wanita yang lebih suka mengutuk dari memuji...

8. MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI
 

Susah juga kalau dapat yang mementingkan diri sendiri ni. Lelaki selalunya tidak mahu mengalah dan ingin menegakkan pendapat sendiri tanpa mempedulikan luahan pasangannya. Mereka juga suka mendahulukan kemahuan mereka dan jarang hendak mementingkan perasaan kekasih... Egolah katakan! Tidak semestinya pendapat kaum wanita ni tak boleh diguna pakai.

9. KURANG MEMBERIKAN PERHATIAN

Lelaki kadangkala suka bertindak sambil lewa dan kurang memberikan perhatian tidak kira dalam apa jua urusan. Tetapi kalau urusan yang berkaitan dengan dirinya sendiri, pantas pula melaksanakannya. Jika berkaitan teman wanita, alamatnya... mereka kurang mengambil perhatian. Mengapa ya? Kaum wanita sebenarnya bukan minta diberikan perhatian 24 jam tetapi cukuplah sekadar pasangannya mengambil tahu akan dirinya kerana sifat semulajadi seseorang wanita itu yang ingin bermanja dan dimanjakan.

10. CEMBURU BUTA
 

Orang kata cemburu tandanya sayang, tapi kalau cemburu tak tentu pasal dan memanjang saja cemburu, tentu rasa tak selesa juga. Agaknya lelaki yang kuat cemburu ni takut kekasihnya terlepas ke tangan kumbang lain kot. Harus diingat, bukan semua perempuan suka kekasihnya kuat cemburu. Tapi, ada juga sesetengahnya suka apabila teman lelakinya cemburu kerana seolah-olah teman lelakinya amat menghargai dirinya. Jangan cemburu buta sudahlah, malas jugak nak layan kadang-kadang!

11. MATA DUITAN
 

Jangan tak tahu ada juga lelaki mata duitan atau pun gelarannya 'lelaki spedo'. Mereka tak kisah nak kikis duit kekasih dengan 1001 macam alasan yang adakalanya tidak logik diterima dek akal fikiran. Kalau kisah perempuan mata duitan kita sudah biasa dengar, tapi kalau lelaki pula yang mata duitan... apa cerita ni?? Takkan masa-masa macam ni keegoan lelaki hilang pulak?!!

12. KOMITED TERHADAP KERJAYA
 

Susah kalau dapat teman lelaki yang terlalu komited dengan kerjaya. Mereka ni selalu sangat memberi banyak alasan kerja apabila diajak keluar. Kalau keluar bersama, selalu pula bercerita tentang kerja dan merungut sering dibebani kerja yang menimbun. Bukanlah tidak boleh lelaki mementingkan kerjaya tetapi pandai-pandailah membahagikan masa bersama teman wanita. Paling tidak pun, seminggu sekali luangkan masa menemaninya dan lupakan segala hal berkaitan kerja. Bukannya kaum wanita ni tidak memahami kalau teman lelakinya pandai membahagikan masa...

13. PANAS BARAN
 

Aduiii... masalah yang boleh menimbulkan fobia terhadap seseorang gadis apabila mendapat kekasih yang panas baran. Pantang silap sikit, mahu dihambur segala kemarahannya. Ada juga kesilapan bermula dari diri sendiri tetapi tetap menyalahkan orang lain. Setakat kena tengking boleh lagi diterima walaupun sebal satu badan tapi, bagaimana kalau siap sepak terajang? Kalau nak sepak terajang carilah mereka yang sepadan dan janganlah berlawan dengan kaum yang lemah bang! Di mana sifat bertanggungjawab dan kepimpinan yang ada? Cuba-cubalah kawal kerana setiap dari kita ada barannya, cuma kena pandai-pandai mengawallah. Kalau dah tak terkawal sangat, tak payah bercintalah cik abang oiii!!!

14. KAKI MEROKOK
 

Ini satu lagi sifat kaum lelaki yang melemaskan wanita. Asyik berasap sana sini, naik lemas dengan bau dan asap rokoknya. Dalam sehari adakalanya habis sekotak rokok. Kalau habiskan duit dengan makan benda berfaedah tak apa juga, ini tidak... asyik menyedut asap yang tidak menyehatkan. Kalau asap tu membawa kesan pada diri sendiri saja tak apa juga, ini tidak... membawa kesan juga pada orang sebelah menyebelah. Kadang-kadang teman wanita menegur bukannya apa, dia sayangkan kita juga dan tak mahu kita jatuh sakit. Lagipun mereka juga tak nak teman lelaki mereka membazirkan duit dengan merokok.

15. PENGOTOR
 

Ada segelintir lelaki sukar nak menyedari diri mereka ni ada yang pengotor. Terutama bab meludah atau membuang kahak merata-rata. Yarkkk!!! Ada juga yang jarang basuh seluar, pakai baju yang sama berulang kali, tidak memakai deodarant dan macam-macam lagi sampaikan badan sudah berbau semacam pun dia tak sedar. Tidakkah mereka ini terasa segan apabila menyedari badan sudah berbau?? Entahlah... hanya kaum lelaki yang bersifat pengotor ini saja yang dapat menjawabnya.

16. GELOJOH
 

Kalau bab makan, lelaki ni agak gelojoh. Macam 'food machine'. Mereka lemas melihat teman wanita mereka makan terlalu sopan tetapi mereka tidak sedar cara mereka makan yang gelojoh juga melemaskan kaum wanita. Sepatutnya, samada lelaki mahupun wanita patutlah makan dengan bersopan. Buat apa terkejar-kejar?

17. PENTINGKAN KAWAN-KAWAN

 

Sanggup membatalkan temujanji semata-mata hendak bermain bola sepak ataupun menonton WWF bersama kawan-kawan. Lelaki juga selalu mementingkan kawan-kawan dalam banyak hal. Sekali-sekala bolahlah, jangan pula selalu saja memberi alasan hinggakan masa bersama teman wanita tiada langsung semata-mata untuk menghabiskan masa bersama kawan-kawan. Apa guna bercinta kalau macam tu gayanya? Kalau ada masalah pula, kawan-kawan sebagai tempat mengadu dengan alasan tidak sesuai bercerita dengan si dia. Kalau dah memilih si dia sebagai kekasih, mungkin satu hari si dia juga akan menjadi isteri anda, jadi takkanlah anda selalu hendak merahsiakan sesuatu dari dia. Tak eloklah berbuat demikian, nanti si dia terasa seolah-olah dirinya tidak penting buat anda pula.

18. TIDAK TAHU MEGHARGAI
 

Sukar untuk bertemu lelaki yang tahu menghargai perasaan atau pun perbuatan kekasihnya. Ada pula yang berpura-pura tidak mengambil tahu walaupun menyedarinya. Mereka seboleh-bolehnya mahu si dia terang-terangan menunjukkan sikap meghargai mereka ini. Kalau setakat sikit-sikit atau sekadar kiasan tu, alamatnya mereka akan berpura-pura tidak menyedarinya. Apa salahnya sekali-sekala, tunjukkan sikap anda yang menghargainya di atas apa yang cuba dilakukannya terhadap anda seperti memberi hadiah kecil. Setidak-tidaknya ucapkanlah terima kasih setiap kali dia cuba berbuat sesuatu untuk anda.

19. PUTAR BELIT
 

Lelaki ni ramai yang pakar memutar-belitkan kenyataan walaupun ternyata sememangnya merekalah yang bersalah. Bagi mereka, putar belit ini tak mengapa asalkan si dia mempercayai alasan tersebut dan mereka akan terlepas dari kesalahan sendiri. Sekiranya anda benar-benar menyintai pasangan anda, perkara begini seharusnya tidak berlaku kerana apa akibatnya sekiranya si dia mengetahui juga tipu helah anda suatu hari nanti. Kalau anda tak pandai menyelamatkan keadaan, melepaslah anda! Jujurlah pada pasangan anda.

20. SUKA KONTROL MACHO
 

Peh! Nak dikatakan macho, ada juga yang tak. hancur je yang lebih kot! Terutama bab sikap, mahu lebih gentleman, berketrampilan dan hensem. Seboleh-bolehnya mereka mahu menampakkan yang diri mereka lelaki sejati dan ada elemen HERO. Tak perlulah nak merasakan diri anda macho kerana wanita sahaja yang layak membuat penilaian terhadap anda. Sekiranya anda rasa diri anda macho, tetapi pada mata wanita tersebut anda tidaklah semacho yang disangkakan, tak guna juga!





=p



Thursday, June 16, 2011

http://sharinedecosta.blogspot.com


Hot Myspace Generators
HUKUM MENGUMPAT

Tajuk diatas merupakan suatu tajuk yang kurang senang untuk didengari kerana ianya suatu tabiat yang sering kita lakukan dalam kehidupan seharian; malah ada ketikanya menjadi kegemaran pula. Renungan yang dimaksudkan berkaitan dengan mengumpat atau ghibah. Ianya adalah bersangkutan dengan kehormatan dan keperibadian seseorang. Ia bukan sahaja menimbulkan keaiban kepada orang yang diumpat malah menampakkan keaiban serta keburukan Si pencerita.

Allah (S.W.T.) telah menetapkan nash yang berupa celaan keras tentang mengumpat dalam firmannya :

Janganlah sesetengah dari kamu semua itu mengumpat sesetengahnya. Apakah seseorang itu suka makan daging saudaranya dalam keadaan telah mati, tentulah kamu semua tidak menyukainya yang sedemikian itu;(Surah Hujurat ayat 12)

Rasulullah (S.A.W.) pula pernah berpesan agar kita menjaga lidah mengenai hal orang yang membuka rahsia orang lain dalam sabdanya:

Wahai kumpulan orang yang beriman dengan lidahnya tetapi tidak masuk kedalam jiwanya! Janganlah kamu mengumpat orang Islam dan janganlah mengesan atau mencari-cari rahsia mereka kerana barang siapa mengesan rahsia mereka, Allah akan buka rahsianya. Dan barang siapa Allah buka rahsianya maka dimalukan dia dalam rumahnya (sekali pun dirahsiakannya).
Dalam hal ini pernah Talhah (sahabat Rasullah(S.A.W.)) menyesali tindakannya mengesan tingkahlaku Saidina Umar yang sering berkunjung ke rumah seorang perempuan buta yang lumpuh kerana membantu wanita tersebut.

Dengan itu adalah penting seseorang cuba menutup kelemahan saudaranya kerana ganjaran besar yang akan diterima disamping jaminan kelemahan/keaibannya ditutupi oleh Allah, atau sekurang-kurangnya takut kepada amaran Allah (S.W.T) dalam firmannya:

Sesungguhnya mereka yang suka menyebar kejahatan dalam golongan orang - orang yang beriman, akan mendapat ahzab yang payah didalam dunia dan akhirat;(Surah Al-Nur ayat 19)

2. Definasi mengumpat/ghibah

Rasullah (S.A.W) telah memberi pengertian mengumpat sebagai apabila engkau menyebut perihal saudaramu dengan sesuatu yang tidak disukainya.marah benci dan sebagainya.

3. Perkara-perkara yang sering menjadi umpatan:

3.1 Kekurangan fizikal - seperti juling, hitam, terlalu pendek, terlalu gemuk, tempang dan sebagainya.

3.2 Keturunan seseorang - keturunan fasik, seseorang yang hina dina atau keburukan lain dalam keturunan seseorang.

3.3 Pekerti seseorang - Bakhil, suka menonjol milik/jasanya, pemarah, pengecut, lemah pendirian dan sebagainya.

3.4 Kelakuannya - Pencuri, pembohong, peminum arak, pengkhianat, zalim, lemah ibadat seperti cuai sembahyang, puasa zakat, membiarkan orang tuanya dll.

3.5 Keperibadiannya - Tidak sopan/biadap, banyak cakap, kuat makan dll. Serta lain-lain perkara yang melibatkan menceritakan hal orang jika beliau tahu marah samada dalam bentuk kata, lisan, celaan, isyarat, tulisan yang bermaksud mengumpat.

4. Apakah orang yang mendengar juga termasuk melakukan umpatan/ghibah?

Ianya bergantung kepada reaksi pendengar. Ia sama mengumpat/bersubahat jika :

- Menunjukkan ketaajubannya lalu seolah-olah suatu pendorong agar yang mengumpat lebih giat dan bersemangat untuk mengumpat terus.

- Mengiakan seperti berkata mudah-mudahan kita dijauhkan Allah dari cubaan yang sedemikian.

- Berdiam diri sewaktu mendengar ada orang mengumpat orang lain.


5. a. Reaksi sewajarnya elak bersubahat
- Baiknya diwaktu kita mendengar orang mengumpat, langsung kita mengingkari dengan lisan iaitu menyuruh berhenti mengumpat.

- Alihkan perbicaraan lain

- Jika gagal hendaklah mengingkari dalam hati (takut menentangnya).

b. Cara mengelak mengumpat

i. Pesanan Ibnu Abbas;

Jikalau engkau hendak menyebut-nyebut cela orang lain, maka cobalah dahulu engkau ingat-ingatkan dan sebut-sebutkan cela-cela yang ada dalam dirimu sendiri;

ii. Menginsafi benar akan akibatnya yakni kemurkaan Allah S.W.T; seksa orang yang mengumpat dan takut ancaman-ancaman yang akan dihadapkan padanya.

iii. Sibukkan diri mengubati kekurang diri supaya kelemahan dan kekurangan tersebut tidak diumpati. Oleh itu tidaklah sibuk hendak mengubati cela orang lain. Seperti Rasullah S.A.W, Berbahagialah seseorang yang disibukkan oleh celanya sendiri daripada melihat-melihat cela orang lain;

iv. Ubat yang paling mujarab ialah kekuatan keimanan dalam jiwa kerana kekukuhan iman ini sajalah yang akan dapat menghindarkan dari segala ucapan buruk.

6. Implikasi dari umpatan :

i. Punca pergaduhan, perselisihan, salah faham dan berkaitan.
ii. Tidak bertegursapa membawa kepada terputusnya hubungan siratulrahim.
iii. Perpecahan ummah.

Bidalan Melayu berkaitan dengan lisan dan kesan umpatan

i. Lidah lebih tajam dari mata pedang.
ii. Sebab pulut santan binasa. Sebab mulut badan merana .

7. Sebab-sebab yang mendorong orang mengumpat

i. Ingin melenyapkan kemarahan:

Apabila marahkan seseorang, dilepaskan dengan menceritakan keburukan/kelemahan orang yang dimarahi.didendami. Jadi ia mengumpat mengata yang bukan-bukan. Punca disini ialah kemarahan serta dendam dalam hati.

ii. Kemegahan diri:

Keinginan agar disifatkan lebih tinggi martabat lebih megah dan mulia dari orang yang diumpati dengan menyebut kejelekan orang tersebut.

iii. Kedengkian:

Iri hati melihat orang yang selalu dipuji dan dimuliakan. Jadi ia mencari jalan/kelemahan dan keburukan orang tersebut agar orang itu tidak lagi dipuji atau dimuliakan.

iv. Saja suka-suka:

Bersendagurau untuk ketawa-ketawa yang tidak ada munafaatnya iaitu memeriahkan suasana gurausenda dengan menyebut cela-cela orang lain tujuannya semata-mata untuk menjadi bahan ketawa selalunya dari segi meniru perlakuan orang yang diumpati.

v. Penghinaan:

Iaitu menganggap hina, rendah/lemah kepada orang lain. Perbuatan ini ialah kerana perasaan angkuh, sifat tinggi diri yang tiada terbatas serta ingin menganggap bodoh kepada yang dicemuh.

vi. Sifat-sifat lain:

Sukar dianalisa banyak sebab tetapi semuanya lahir akibat tipudaya syitan belaka sebagai janji menyesatkan umat. selain dari itu juga merupakan sifat mazmumah yang perlu dikikis.

8. Hukum mengumpat

Mengumpat dengan hati ialah mempunyai sangkaan buruk kepada orang lain. Hukumnya sama haramnya dengan mengata seseorang secara lisan. Namun dikecualikan bagi hanya sekadar lintasan buruk orang lain yang mudah lenyap. Sangkaan buruk yang tidak dibenarkan ialah tanda kecenderungan hati dan dimantapkan dalam perasaan. Inilah yang dilarang keras, sebagaimana Friman Allah S.W.T.:
Hai orang-orang yang beriman, jauhilah sebahagian besar sangka-sangka itu sebab setengah dari sangka-sangka itu adalah dosa;

Oleh itu apabila ada suatu bisikan dalam hati hendak menyangka buruk kepada orang lain, baiklah ditolak sahaja. Dustakanlah ajakan syaitan itu kerana syaitan adalah sefasik-fasik kaum yang fasik. Firman Allah S.W.T.:

Hai orang-orang yang beriman, apabila ada seseorang fasik datang padamu dengan membawa suatu berita, maka carilah kenyataannya lebih dahulu (periksalah dengan saksama) supaya kamu tidak sampai mencelakakan suatu kaum dengan tidak diketahui sebenarnya;(Surah Hujurat ayat 6)




*renung-renungkan dan selamat beramal* 




=p



Monday, June 13, 2011

~Baby Gucci \Herself/~

Transfering my hamster from cage to aquarium, with 'own' touch of decoration..
.
.
.
.
.
Tak sampai 5 minit 
i went to wash my hand
and this is what happend...
 .
.
.
.
.








muka budak degil..kene marah pon seposen je muka dia



I can't wait any longer..if not??...Mati hamster tu...
Than, i take Baby Gucci and put outside!








This is her 'xpuashati face'





After gigit-gigit my leather sofa, gigit-gigit my book collection, after gigit-gigit my hand...
This is what happend.... See for yourself..
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Moral of the story, don't you ever leave your hamster alone, while your cat 'terejal gila' without your supervision..heheheh...
This is how i spend my weekend..menjaga budak 'terejal'









~i don't give a damn~

i don't walk around
trying to be what i'm not

i don't waste my time 
trying to get what you got



p/s:because you've got nothing..hihihi...GUCCI-ko ada?hahahahahha



Yes, i dedicate those words untuk semua yang dok mengata aku kat office nie, yang depan aku bukan main baik pijak semut pon tak mati... Tapi belakang?? Tuhan je yang tahu berapa banyak dosa ko mengumpat aku dalam TUDUNG ko tu yer.... Semoga selamat dunia akhirat yaw! 

For me i believe that 'what u give, u will get back'. No worries, masa saja dapat membuktikan. Dan seorang dah pon bertemu buku dan ruasnya... Yang lain-lain tu?... Tungguuuu... Tuhan itu adil, maha mendengar dan maha melihat.

Jangan la terlalu membenci orang yang 'LEBIH' sikit dari kamoo~ No..No..No... Rezeki masing-masing Allah dah tentukan. Wat pe nak mengutuk dan mengumpat orang yang lebih dari kita? Kenapa? Dah rezeki dia lebih dari kita, patut kita sama-sama mendoakan kawan kita tu..kan?


Wednesday, June 8, 2011

Monday, June 6, 2011

~Renung-renungkan dan selamat beramal~

Artikel yang akan di 'paste' kan sebentar nanti adalah copy dari petikan artikel yang diambil dari Harian Metro online bertarikh 6.6.2011.

Sewaktu membaca tajuk artikel ini membuatkan aku teringat pengalaman di 'paksa', di 'ajak', di 'gula-gulakan' oleh kawan sendiri untuk menyertai skim cepat kaya ini. Bagi aku dalam dunia ni mana ada 'kaya' yang datang bergolek dan jatuh dari langit. Setiap kekayaan itu adalah dari hasil titik peluh kita sendiri. Dan setiap titik peluh itu ada 2 cabangnya, sama ada dengan jalan yang benar atau tidak benar.

Maksud mencari rezeki dengan jalan yang benar ialah apabila kita mencari kekayaan dengan berkerja keras. Usaha siang dan malam, berkorban masa, tenaga dan usaha supaya rezeki dan kekayaan itu diperolehi dengan halal dan kita yang mencarinya terasa kepuasan pada akhirnya.

Maksud mencari rezeki dengan jalan yang tidak benar ialah apabila kita sanggup menghasut, memaksa dan menipu bukan sahaja rakan-rakan kita, malahan saudara, rakan karib, jiran tetangga, schoolmate, officemate. Maksud aku ialah apabila 'orang-orang' ini mencuba pelbagai kaedah dan cara untuk memastikan ada 'downline' yang harus dicari untuk memastikan 'orang-orang' ini berterusan mendapat komesyen. Paling mudah ialah dengan mengajak rakan untuk menghadiri 'event' yang dianjurkan, supaya 'rakan-rakan' kita yang NAIF ini termakan, terpukau dan terpaku dengan kekayaan yang dimiliki oleh 'upline' yang telah berjaya (actually telah berjaya menipu dan mendapat untung). Nonsense.. For me there is no such thing... Aku dh selalu sangat dengar dan nampak sendiri macam mana kawan-kawan aku, officemate aku tertipu dengan skim ini. Bawak kawan join event pon dah bole dapat komesyen, kalo kawan (yang 'NAIF') yang join event tu sign up pon kita dah bole dapat $$$$... Korang tak kesian ke kat kawan-kawan tu?... Korang tu dah tentu, satunya-TAMAK duanya-NAK KAYA TANPA USAHA(KAYA CEPAT) tiganya-dah terjebak (stupidooow), so, jangan la kita jebakkan orang yang kita sayang. Sanggup paksa girlfriend untuk buat personal loan untuk memasuki skim cepat kaya nie. Last-last korang yang kayap. Jangan terlalu percaya dengan kata-kata orang. Dan 'orang-orang' ini memang pandai berkata-kata untuk memastikan akaun nya setiap bulan 'berisi'. Jadi KAMU, KAMU dan kamu downline yang terpaksa mencari downline dan terpaksa MENGORBANKAN orang tersayang contohnya adik-beradik, girlfriend, boyfriend, tunang, mak ayah di kampung (yang terlalu naif dan daif tu), makcik, pakcik, sepupu dan orang sekeliling.

Sanggupkah kita jadi 'KAYA' sedangkan rakan-rakan dan family kita terpaksa menanggung bebanan hutang seumur hidup.. (wat maksimum loan) Gila!...

Kalo korang-korang yang masih naif ni nak tau, kereta 'wajib' diorang ni mestilah Caldina, Alphard, sport car dan lain-lain. Ini semua untuk mengaburi mata korang je... Kalo korang nak tau, kebanyakkan kereta-kereta ini sudah di tarik dan dibeli semula. Yela, masa tengah maju dan ramai downline ni, mampu la nak bayar kete tu dengan duit 'kawan-kawan'. Lepas tu? Lepas setahun dua? Yezzaaa...kereta kene tarik la...

Setiap perjumpaan tu mestilah di kedai-kedai mamak atau hotel yang lounge dia leh nampak kete diorang yang diparking di luar... Ni semua strategi pemasaran je... Walaupun aku belajar Bachelor in Business Administration (belajar tak abis), aku bukannyer naif sangat bab-bab macam ni. Tak payah la nak tipu aku. 'Orang-orang' macam ni akan berjanji manis. Walau macam mana pon soalan kita, mereka tentu akan ada jawapannya. WHY? Because they study, they learn about people behaviour. Mereka akan tanya interest kita? Holiday? Beauty line? Car? Kalo holiday, dia akan bawak kita holiday (dh tentu pakai duit yang korang labur tu), padahal kalo nak g holiday macam tu, xperlula sampai 50k..Gila ke? Setakat nak pegi Phuket tu, bawah 5k je belanje, siap shopping lagi. Kalo yang suka kereta pulak (bagi lelaki), dia akan ajak naik and pusing-pusing naik kereta idaman kita tu... Kononnya bagi kita terliur la...Macam-macam janji manis la... Bila dia tengok kita xmembantu diorang, atau tak perform, dia akan biarkan kita terkapai-kapai sendiri.. Last-last, tanggung la korang bayar loan sampai 10 tahun, tiap-tiap bulan sampai RM500. Yang dikejar (kekayaan) xdapat, yang dikendong berciciran... Ada pulak tu yang sampai berenti kerja, sebab dah berjaya jadi orang 'atas' dan banyak orang bawah dah... Bravo geng!... Tapi BANYAk kawan aku yang join ni semua melingkup.. Sorry to say la... KESIAN...

Ini hanyalah luahan rasa hati. Aku punye blog, aku punya suka la nak cite pasal apa. Bagi yang terasa tu, aku mintak maaf banyak-banyak. Aku bukan bercerita pasal korang, tapi aku bercerita hakikat skim cepat kaya nie... Supaya kawan-kawan aku yang lain, yang aku sayang tu tak terjebak. Jangan terlalu naif dan percaya cakap orang. Kadang-kadang orang yang baik dengan kita tu la gunting dalam lipatan. Orang itu la yang akan menghancurkan hidup kita. Aku bercakap melalui pengalaman. Dan pengalaman banyak mengajar aku tentang hakikat kehidupan.



(petikan dari Akbar Harian Metro, 6.6.2011)

Jangan biar diri ditipu


E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel
SUDAH beberapa kali saya memberi penerangan mengenai skim cepat kaya melalui Internet dan ia juga difatwakan haram oleh Majlis Fatwa Kebangsaan. Malah, skim itu juga haram menurut panduan pelaburan Islam digariskan Majlis Ulama Fiqh Sedunia dan Majlis Ulama Indonesia.
Namun masih ada yang bertanya, seolah-olah tidak berpuas hati dan inginkan penjelasan lebih lanjut. Sekali lagi saya akan memperkatakan mengenai skim pelaburan Internet. Sebagai kesimpulan mudah untuk semua tulisan saya sebelum ini, skim pelaburan itu diharamkan kerana sebab berikut:


1. Jahalah (ketidaktahuan)


Ia bermaksud skim itu tidak diketahui dengan jelas identiti pengurus dana atau syarikat, di samping tiada lesen untuk membuktikan kewujudan mereka dan tanggungjawab mereka terhadap dana yang terkumpul. Mereka juga tidak dapat dihubungi, ditemui atau dilawati.

Berjual beli dan melabur tanpa mengetahui individu yang mengurus menyebabkan satu daripada syarat sah akad tidak dipenuhi. Ini menyebabkan akad terbatal.


2. Gharar (ketidaktentuan)

Tidak diketahui tempoh kewujudan laman web pelaburan itu, juga tidak diketahui sama ada benar-benar si ‘pelabur’ boleh mendapat wang dijanjikan atau tidak pada tempoh disebutkan iaitu 100 hari. Ini kerana, jika wang dijanjikan tidak muncul, tiada sesiapa boleh dihubungi. Ini menjadikannya gharar. Kesannya, sekali lagi ia membatalkan akad.


3. Riba

Saya menerangkan secara panjang lebar dalam pelbagai artikel sebelum ini. Justeru, bagi pihak yang berdegil lalu cuba mendakwa ‘fixed deposit’ (deposit tetap) sebagai bukan riba, anda perlu tahu pelaburan ini tetap haram kerana sebab lain yang saya sebutkan di sini.


4. Penipuan

Mendakwa menggunakan wang yang terkumpul untuk pelaburan perniagaan minyak dan gas, hartanah, mata wang, komoditi dan lain-lain, sedangkan ia tidak wujud.

Ini kerana, menurut pakar pelaburan sebenar tiada satu syarikat pun yang jika benar melabur dalam industri itu, mampu menjamin pulangan 240 peratus sebagaimana ditawarkan syarikat pelaburan Internet terbabit.

Malah, bank konvensional terbesar dunia yang juga mengamalkan riba dan menggunakan kepakaran seluruh pekerja mahirnya dicampur pula dengan aset mencecah trilion ringgit, masih tidak berani dan tidak mampu memberi janji pulangan 240 peratus dalam produk riba mereka seperti deposit tetap.

Berikut pula maklumat baik untuk dikongsi daripada seorang pakar pelaburan berkenaan ciri penipuan dalam skim cepat kaya Internet. Ia seperti berikut:



  • Semua ‘skim Ponzi’ akan menggalakkan ‘pelaburnya’ merekrut ‘pelabur’ baru kerana itu cara utama mereka mendapatkan wang baru. (Itu yang kini cuba dilakukan beberapa pihak yang meminta saya melabur di skim ini). Tanpa ‘pelabur’ baru, skim itu akan berkubur dengan cepat.







  • Pulangan yang dijanjikan adalah 20 peratus (atau lebih) sebulan, yang bermakna 240 peratus setahun. Pelabur bertaraf dunia seperti Warren Buffett dan George Soros pun hanya mampu memberi pulangan riba haram 20 hingga 34 peratus setahun.

    Adakah masuk akal orang yang tidak pernah dikenali dapat memberi pulangan sebegitu tinggi? Seandainya benar, tentu semua media di dunia, termasuk CNN, Fortune dan Forbes akan memberi liputan menyeluruh kepada pengurus dana pelaburan Internet.

    Namun, mengapa tidak ada? Tidak mungkin media dunia (yang tahu semua pelaburan lain) begitu buta dan tidak pernah mendengar pulangan sebegitu hebat.







  • Adakah masuk akal, pelaburan yang baru dibuat dalam tempoh sebulan boleh mendapat pulangan 20 peratus untuk bulan berikutnya? Semua pelaburan, termasuk paling menguntungkan sekalipun, memerlukan masa.

    Jika benar ‘pengurus’ dana melaburkan wang dalam ‘forex’, ‘hedge funds’ dan sebagainya, pelaburan itu tidak membayar hasilnya selepas satu atau dua bulan. Justeru, jika ‘pengurus’ tidak dapat hasil pulangan, macam mana dia hendak bayar orang lain? Daripada mana datangnya wang itu?







  • Pengurus dana hanya menyebut ‘forex’, ‘hedge funds’, komoditi dan lain-lain, tetapi tidak menerangkan dengan terperinci pelaburan itu. Sesiapa boleh membuat dakwaan itu kerana ia sekadar ‘cakap mulut’.







  • Hanya disebabkan pelaburan itu ada di ‘offshore’, tidak bermakna pulangannya akan menggunung. Pelaburan di ‘offshore’ sama saja dengan pelaburan di ‘onshore’ — ‘mutual funds’, ‘unit trusts’, ‘fixed deposit’ dan sebagainya.







  • Semua pelabur ‘skim Ponzi’ akan berkata “Cuba dulu. Sikit saja. Belum cuba, belum tahu.” Jawapan saya: Kenapa nak cuba jika anda tahu benda itu berbahaya? Kenapa nak cuba jika anda tahu benda itu membawa penyakit? Malah ia juga diharamkan oleh Islam untuk membiarkan diri ditipu.







  • Alasan lain, anda dikatakan masih mendapat pulangannya kerana wang itu datang daripada pelaburan orang yang baru masuk dalam skim itu. Duit itu dikitar semula. Sebagaimana juga duit anda digunakan untuk membayar peserta sebelum anda.

    Situasi itu mungkin bertahan satu, dua atau tiga tahun, tetapi yang pasti ia akan berkubur apabila tiada ‘pelabur’ baru. Apabila ia berlaku, anda akan kehilangan semua wang anda.

    Skim cepat kaya Internet biasanya menjanjikan 20 peratus pulangan dalam sebulan. Ini bersamaan dengan 240 peratus setahun. Justeru, ia memberi gambaran seolah-olah ‘skim pelaburan’ itu lebih hebat daripada seluruh sejarah pulangan terhebat di dunia.

    Sebagai perbandingan, lihat catatan pulangan pelaburan yang diiktiraf terhebat di dunia dan bandingkan dengan skim cepat kaya yang masih menjadi kegilaan penduduk negara ini.

    Dapat dilihat dengan jelas pengurus kewangan terhebat itu mampu menawarkan pulangan sekitar 14 hingga 34 peratus setahun. Tiba-tiba skim karut, menipu dan haram ini mendakwa memberi pulangan 240 peratus dalam 100 hari dengan perniagaan yang didakwanya. Jelas, ia satu penipuan.


    5. Syubhah dan Money Game (permainan wang)

    Inilah sebenarnya cara mereka mendapatkan wang daripada pelabur, iaitu setiap peserta yang dapat mencari ahli baru akan diberi komisen. Justeru, akad komisen atas kepala dan bukan atas barang yang dijual ini mengandungi syubhah kepada ‘money game’ yang diharamkan oleh Majlis Fatwa Sedunia, termasuk Arab Saudi dan Indonesia.

    Tidak syak lagi pelaburan itu diharamkan Islam. Segera bertaubat dan jauhinya. Ketika ini, web pelaburan haram itu masih wujud.

    Hukum haram tetap haram, seperti kilang arak dan judi yang bersepah di sana
    sini, walaupun ia wujud dan masih dibuka, ia tetap haram tanpa ‘khilaf’. 









  • ~Should i?~

    I need, I want, i adore... Don't let me buy those... huuuu~... "I WANT ONE".... OMG (oh!my gucci) i've been hipnotise by you, GUCCI!!



    cute hoh?!

    kasut g office

    collar untuk baby gucci


    baseball hat

    cell phone strap with interlocking G detail - untuk gantung iPhone4

    'Coda' high top sneaker with interlocking G detail

    Diamante lather bomber

    untuk jalan-jalan window shopping


    locket dress with belt

    sesuai nak pakai g jalan-jalan..Makassar..yeay!!

    oversize shirt in drapery print

    pen case


    Friday, June 3, 2011

    Baby Gucci vs Hamster

    Assalammualaikum.

    Baru-baru ni ada beli hamster. Konon hamster ni akan jadi peneman dan sahabat kepada Baby Gucci. Tapi bila tengok Baby excited gila dengan kawan baru dia, aku macam teragak-agak nak lepaskan hamster ni dalam rumah.. Aku lepaskan sekejap je, abis tunggang langgang rumah aku. Seronok anak aku 'berkawan' dengan hamster tu. Dia kejar, dia duduk atas hamster tu, dia tolak-tolak hamster tu. Aku rasa kalo aku biar lagi lama hamster tu terlepas kuar, mesti lunyai anak aku kerjakan dia... So aku masukkan balik hamster tu dalam sangkar dia. Lagi selamat. Tapi tengok la anak aku tak puas hati dengan hamster tu. Sian dia...errr... i mean sian kat hamster tu..



    sesi pengenalan "hello,my name is baby gucci, what's yours?"

    setia menanti




















    Semoga korang terhibur dengan telatah dia yg nakal gila....